Gimnastyka oczu

Gimnastyka oczu

 

Uwaga! Gimnastykę oczu powinieneś wykonywać codziennie – nawet jeśli masz idealny wzrok.

 

Doświadczenie rosyjskich eskulapów uczy, że poprawa wzroku przyczynia się do wyleczenia niektórych chorób. W kulturze Wschodu  istnieje dawny sposób diagnozowania chorób na podstawie ruchu oczu – nie obrazu tęczówki, a właśnie ruchu gałek ocznych.

Gimnastyka oczu ma dobroczynny wpływ przy neurozach, nadciśnieniu, a zwłaszcza przy wysokim ciśnieniu wewnątrzczaszkowym.

Każde ćwiczenie ma być wykonywane 8-10 razy – w stanie rozluźnienia, bez napinania czy mrużenia oczu.

Jeśli ćwiczenia te wykonywane są prawidłowo, korzystają na tym nie tylko mięśnie, lecz pośrednio także niezdrowe organy.

Gimnastyka oczu powinna odbywać się we wszystkie dni robocze. Dla korekcji wzroku niezbędna jest 5-8 minutowa rozgrzewka oczu dwa razy dziennie.

Uwaga! Rozgrzewka oczu dokonywana jest bez ich mrużenia i zbyt szerokiego otwierania! W przeciwnym razie pojawi się w nich napięcie, które jest niewskazane. Nie należy natomiast zapominać o mruganiu!

Ważne jest też, by oczy swoimi ruchami wyraźnie „kreśliły” określone linie.

A więc, drogi czytelniku, wyprostuj plecy i okraś twarz uśmiechem od ucha do ucha. Wywołaj pozytywne emocje w duszy. Tak przygotowany zacznij wykonywanie poniższych ćwiczeń.

 

 

„Spojrzenie w górę – w dół”

Głowa wyprostowana, bez odchylania do tyłu. Wzrok skierowany w górę (na sufit). W myślach przedłuż ruchy oczu pod czaszkę – na szczyt głowy. Następnie niech twoje spojrzenie wędruje w dół, a uwaga – w rejon tarczycy.

Ćwiczenie wykonaj 8-10 razy w każdym kierunku.

 

 

„Strzelanie oczami”

Popatrz w lewo, a potem przed siebie. Później w prawo i przed siebie. Wykonaj to ćwiczenie 8-10 razy w każdym kierunku.

 

 

„Zegar ścienny”

Ćwiczenie to jest podobne do poprzedniego, tylko spojrzenie przesuwaj płynnie, bez zatrzymywania go przed sobą.

Spoglądaj w lewo i w myślach przedłużaj spojrzenie za lewe ucho. Następnie – wprawo, a w myślach przedłużaj spojrzenie za prawe ucho.

Wykonaj to ćwiczenie 8-10 razy w każdym kierunku.

 

 

 

 

„Cyferblat”

Oczyma wykonuj ruchy okrężne. Głowa pozostaje nieruchoma. Wyobraź sobie duży złoty cyferblat. Złoty kolor sprzyja przywracaniu wzroku. Powoli, płynnie przesuwaj wzrok po wyobrażonym cyferblacie, zauważając cyfrę 12 na górze oraz cyfrę 6 na dole.

  • Wykonaj 8-12 takich przesunięć w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara i taka samą ilość w kierunku przeciwnym. Mrugaj spokojnie, bez przemęczania oczu.
  • To samo ćwiczenie, ale teraz twarz skierowana jest ku niebu. Oczy otwarte. Wódź wzrokiem 8-12 razy w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara i tyle samo razy w kierunku przeciwnym.
  • Teraz wyprostuj szyję i zamknij oczy. Pod powiekami przesuwaj oczyma po okręgu w obu kierunkach

 

 

„Motyl”

Oczy otwarte. Warunek konieczny do przeprowadzenia ćwiczenia: głowa nieruchoma, pracują tylko oczy. „Rysunek kreślony oczami” powinien być możliwie jak największego rozmiaru w obrębie twarzy, a mięśnie gałek ocznych nie mogą być zbyt naprężone.

Przesuwaj spojrzenie w następującej kolejności: górny lewy róg – dolny lewy róg; górny prawy róg – dolny prawy róg.

Ćwiczenie powtórz 8-10 razy.

A teraz w odwrotnym kierunku: dolny lewy róg – górny lewy róg; dolny prawy róg – górny prawy róg.

Ćwiczenie powtórz 8-10 razy.

Rozluźnij oczy często mrugając.

 

 

„Ósemka”

Oczyma płynnie rysuj poziomą ósemkę, czyli znak nieskończoności (nieskończoność naszych możliwości!) o rozmiarze niewychodzącym poza obręb twarzy. Kilka razy w jedną stronę, a następnie w drugą. Mrugaj.

 

 

„Pionowa ósemka”

To samo ćwiczenie, tylko że teraz rysujesz oczami ósemkę pionową. W żadnym przypadku nie dopuść do zbytniego naprężenia oczu!

 

Ćwiczenie rozwijające widzenie boczne

Pracują tutaj mięśnie skośne oczu. Jedna uwaga: ćwiczenie to należy wykonywać w spokojnych warunkach. Nikt i nic nie powinno cię nagle przestraszyć.

Spoglądaj na czubek swojego nosa, zezując oczami.

Następnie patrz przed siebie, szczególną uwagę kierując na boki i starając się przy tym zauważyć jakieś przedmioty umieszczone z boku lub śledź palce dłoni poruszające się po bokach twarzy.

Wykonaj kolejno następujące spojrzenia:

  • Na czubek nosa, przed siebie, z uwagą skierowaną na boki.
  • Na nasadę nosa, przed siebie, z uwagą skierowaną na boki.
  • Na punkt między brwiami i przed siebie.

Każde ćwiczenie powtórz 8-10 razy.

Jeśli masz zeza wewnętrznego, to wykonaj tylko drugą część tego ćwiczenia (patrzenie przed siebie i kierowanie uwagi na boki)!

Uwaga! Nie zapominaj o relaksie!

Mrugaj rzęsami oraz wykonaj ćwiczenie rozluźniające  – palming.

 

 

Palming

Trzymając dłonie przed sobą na wysokości splotu słonecznego, porządnie pocieraj je o siebie tak, żeby napłynęła do nich energia. Nie przerywając pocierania, unieś dłonie ku oczom.

Na złączonych, wyprostowanych palcach jednej dłoni poprzecznie umieść złączone, wyprostowane palce drugiej dłoni. Dłonie lekko wybrzusz na kształt dwóch miseczek. Połóż je na oczach w taki sposób, żeby ich wewnętrzne powierzchnie zakrywały oczy, a palce spoczywały na czole (podstawy małych palców znajdują się dokładnie w tym samym punkcie – na nasadzie nosa, czyli w miejscu, gdzie zwykle nasadza się okulary). Łokcie skierowane są na boki.

Popraw ułożenie dłoni tak, żeby światło nie przenikało do środka oraz żeby jednocześnie rzęsy nie dotykały dłoni. Dopiero potem zamknij oczy.

Energia ze środka obu dłoni przenika do gałek ocznych. Żeby mogło to następować bez przeszkód, głowa powinna znajdować się w jednej płaszczyźnie z kręgosłupem.

Pozwól, by gałki oczne zapadły się nieco w głąb, rozluźnij powieki i twarz. Szczęki rozluźnione, język w półzawieszeniu, łokcie odchylone na boki, ręce i mięsnie całego tułowia rozluźnione.

Wytwórz w sobie stan oderwania, spokoju, braku myśli i pustki.

W myślach wyobraź sobie ciemność absolutną jak czarny aksamit, jak bezgwiezdna noc, albo utwórz inny dowolny obraz w czarnej tonacji. Możesz również widzieć w myślach różne obiekty przesuwające się w takiej odległości, która fizycznie jest przez ciebie bardzo niewyraźnie postrzegana, natomiast w wyobraźni daje się oglądać z wszelkimi detalami. Możesz też naprzemiennie wyobrażać sobie jakiś obiekt znajdujący się bardzo blisko a następnie bardzo daleko. Opuść ręce, jednak nie otwieraj oczu. Przestaw się na pełen relaks. Wyobrażaj sobie, że musnął cię powiew łagodnego wiatru, a ty leciuteńko się kołyszesz niczym na fali… Rozluźnij się całkowicie.

Rozluźnij mięśnie łydek, bioder, pośladków, lędźwi, szyi, twarzy…

Dopiero teraz spokojnie otwórz oczy.

Czas ćwiczenia: 20-30 sekund. W czasie zajęć powinno być wykonywane 2-3 razy. Przydaje się także do korekcji słuchu.

I tak:

  1. Intensywnie pocieraj i rozgrzewaj dłonie.
  2. Połóż jedną dłoń na drugą i uformuj z nich miseczkę. Nałóż dłonie na oczy.
  3. Zamknij oczy.
  4. Rozluźnij ciało, odczuj pustkę (brak myśli) w głowie.
  5. Przez 2-3 minuty „studiuj” ciemność.

Palming wykonuj zawsze wtedy, gdy pojawi się zmęczenie oczu i zawsze po gimnastyce oczu.